phpRS
Dnešný dátum: 17. 10. 2018  Hlavná stránka ° Zoznam rubrík ° Download ° Linky ° Poradňa ° (Mini)Fórum Vitajte...



Počasie

Kontakt:
Stránka Trnava Prednádražie I-II

Kontakt na autora:

prednadrazie @prednadrazie.sk


* Pitný režim

Vydané dňa 04. 04. 2008 (6138 prečítaní)

Pitný režim je termín všeobecne známy, ale už menej je známy jeho skutočný obsah. V škole sa deti učia, že základnými zložkami výživy človeka sú voda, cukry, tuky a bielkoviny, v dospelosti sa správame ako by to boli káva, kola, energetické drinky, alkohol a čipsy.
Človek vydrží bez kyslíka minúty, bez vody dni a bez potravy týždne. Nedostatok kyslíka sa prejaví dusením, na jeho odvrátenie máme silný pud sebazáchrany. Kvôli zabezpečeniu potravy sa vedia ľudia aj zabíjať. Len nedostatok vody je regulovaný pocitom smädu, ktorý často zlyháva.


PITNÝ REŽIM

Prečo treba piť

Duševne pracujúci človek potrebuje mať fungujúci mozog a odolné telo. Manuálne pracujúci potrebuje odolné telo a fungujúci mozog. Fyzická zdatnosť vypestovaná cvičením automatizuje všetky pochody, ich riadenie presúva do podvedomia a mozog sa môže sústreďovať na vyššie nervové funkcie. Aby mozog optimálne pracoval potrebuje dodávku kyslíka a živín. Ale na to, aby sa kyslík a živiny dostali do mozgu, musí mať krv správnu hustotu, pretože pri zahustení krvi nepretečie v dostatočnom množstve do najtenších mozgových vlásočníc a tým znižuje účinnosť práce nervových buniek v mozgu zodpovedných za pohotové myslenie, koncentráciu, pamäť, výbavnosť vnemov, odolnosť voči stresu a iné dôležité vlastnosti potrebné v každodennom živote.
Mladý a zdravý človek nemusí pociťovať nedostatok tekutín okamžite, pretože naše telo má niekoľko kompenzačných mechanizmov, ale nedostatok vody sa hromadí v priebehu dní a potom sa môže prejaviť veľmi dramatickým spôsobom v podobe mdloby, bušenia srdca, podozrením na srdcový infarkt alebo iným nevhodným spôsobom.

Bilancia tekutín

Odhady strát tekutín sú nepresné. Dýchaním v podobe neviditeľných vodných pár strácame v telesnom kľude asi 600-800 ml vody, ale pri športe a fyzickej námahe to môže byť 3-5 krát viac. Potenie, ktoré si neuvedomujeme, nevidíme a necítime znamená asi 500 ml (0,5 litra) strát. Jedno "spotenie" väčšej časti povrchu tela v letnej horúčave znamená stratu až 1 000 ml. Močom strácame 800-1 500 ml vody, ale pri pití aj malých alkoholických drinkov sa toto množstvo znásobuje pretože alkohol, ale aj kofeín v káve a teín v čiernom čaji pôsobia močopudne a tak sú straty tekutín podstatne vyššie ako ich príjem. Po vypití troch pív nie je bilancia + 1 500 ml, ale skôr - 2 500 ml. Podobne vzniká dehydratácia v chlade, ktorý má močopudné účinky a viac vysušuje sliznice dýchacích ciest ako teplý a vlhký vzduch.
Falošnému pocitu z príjmu dostatočného množstva tekutín prispievajú reklamy na sladené nealkoholické nápoje známych značiek. Je v nich dosť veľké množstvo cukru, ktoré oblička nevie spracovať (aj u zdravého človeka bez ochorenia na cukrovku) a vylučuje ho do moča. Tam cukor nasáva na seba vodu, ktorú by inak oblička zadržala a vznikajú zvýšené straty vody močom.
Bez nejakého mimoriadneho dôvodu, len následkom teplého dňa, hodinovej športovej aktivity (vrátane sexu) a 1-2 alkoholických nápojov (je jedno či pivo, pohár vína, alebo pohárik koncentrátu) sa môžu straty vyšplhať na 6 litrov. Už ste niekedy vypili 4 fľaše tekutín s objemom 1,5 litra za 24 hodín?

Príznaky

Cítili ste sa niekedy unavený, slabý, mali ste pocit bušenia srdca, zvieranie na hrudníku, tŕpnutie prstov rúk, bolesti hlavy, závraty? Mali ste už niekedy pocit, že si nepamätáte to, čo treba, alebo si neviete spomenúť na meno, číslo? Alebo ste sedeli na porade, počúvali rozhovor a po chvíli ste zistili, že sa neviete sústrediť na diskutovaný problém? Toto všetko môžu byť a najčastejšie aj sú príznaky nedostatku tekutín - dehydratácie. Ak sa necítite vo svojej koži (nie následkom "pracovnej" večere pretiahnutej do ranných hodín) skúste vypiť naraz dva poháre chladnej vodovodnej vody a s pravdepodobnosťou 75 % pocítite za pol hodiny zlepšenie.

Ako správne piť

Pri pitnom režime treba dodržiavať niekoľko zásad. Nemusíme im veriť, ale platia bez ohľadu na to, či ich poznáme alebo nie, podobne ako nemusíme poznať gravitačný zákon a daňové zákony na to aby platili. Ideálnou tekutinou je obyčajná vodovodná voda alebo minerálne vody. Najvhodnejšie sú tie, ktoré majú na etikete označenie "hypotonická". Užitočné sú aj ovocné čaje a nesladené ovocné šťavy. Do príjmu tekutín nemôžeme započítať sladené nealkoholické nápoje, alkoholické nápoje, čiernu kávu a čierny čaj.
Piť treba začať hneď ráno po dlhej nočnej prestávke v dávke aspoň 500 ml a potom priebežne počas dňa. Ak sa chystáte do kina, kostola, na nákupy, na dlhšiu cestu autom alebo tam, kde by odchody na toaletu mohli pôsobiť rušivo, napite sa hodinu predtým, aby ste prebytočnú vodu vymočili. Obličky sú menej zaťažované väčším množstvom vody ako naopak, keď musia do malého objemu skoncentrovať všetky odpadové produkty z látkovej premeny na vylúčenie.
Pre tých, čo majú vysoký tlak a užívajú lieky na odvodnenie (diuretiká) je pitný režim tiež významný, pretože tieto lieky odstraňujú z tela hlavne nadbytočnú soľ pomocou zvýšeného vylučovania vody. Nahrádzanie stratenej vody tekutinou bez solí je životne dôležité.
Najlepšou kontrolou dostatočného príjmu tekutín je farba moču, ktorý má byť aj v čase najväčšieho zahustenia - ráno, bezfarebný alebo len slabo žltý a bez zápachu. Pocit smädu nie je vhodný ukazovateľ, nakoľko pri dlhšom nedostatočnom príjme tekutín sa stráca a prestáva byť varovným signálom napriek pokračujúcej dehydratácii.
Správny pitný režim sa netýka len aktívnych a pracujúcich ľudí, ale všetkých vrátane starších a chorých, ktorí sú na nedostatok vody významne citlivejší. Príznaky z nedostatku vody sa prejavia ako zhoršenie dlhodobých telesných chorôb, takže väčšinou sa vina nepripíše nedodržaniu pitného režimu.
Buďte k svojmu telu slušný, odvďačí sa Vám a pozitívne sa to prejaví na lepšom znášaní nielen horúčav ale každodenných aktivít. Niekomu ale môže chýbať pocit, že sa potom nebude mať na čo sťažovať.


h. doc. MUDr. Viliam Dobiáš, PhD.
lekár záchrannej služby

Zdroj: Text je prevzatý a publikovaný so súhlasom z www.dobiasovci.sk.
(c)
MUDr. Viliam Dobiáš

Najnovší článok:

Kam s deťmi, kam na výlet - v Trnave a okolí



Celý článok | Počet komentárov: 38 | Pridať komentár | Informační e-mailVytisknout článek

Prehľadné menu
O nás
Hlavná stránka
Zoznam rubrík
Download
Weblinks
Ankety
Prehľad článkov

Kontakt
Podporte



Custom Search

*****


SPRAVODAJSTVO:

Miesto pre anketu



Tento web bol vytvorený prostredníctvom redakčného systému phpRS.
Neručím a nezodpovedám za vložené príspevky a obsah diskusií, rovnako nezodpovedám za porušovanie autorských a ani iných práv
používateľmi tohoto webu. Každý používateľ si je zodpovedný za svoje vložené príspevky. Používať tento web spôsobom, ktorý je v rozpore
so všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, je zakázané.
Vstupom na stránku vyjadrujete súhlas s Podmienkami používania.
Názvy programových produktov, firiem a pod., použité na tejto stránke, môžu byť ochrannými známkami
alebo registrovanými ochrannými známkami príslušných vlastníkov.
Kopírovanie, obmieňanie, komerčné využívanie a šírenie ktorejkoľvek časti tejto stránky (vrátane fotografií a video záznamov) v akejkoľvek forme môže nasledovať
až po predchádzajúcom písomnom súhlase od prevádzkovateľa stránky.
Porušenie autorského práva sa stáva predmetom občianskoprávnej alebo trestno-právnej zodpovednosti.