phpRS
Dnešný dátum: 17. 10. 2018  Hlavná stránka ° Zoznam rubrík ° Download ° Linky ° Poradňa ° (Mini)Fórum Vitajte...



Počasie

Kontakt:
Stránka Trnava Prednádražie I-II

Kontakt na autora:

prednadrazie @prednadrazie.sk


* Privolanie záchrannej zdravotnej služby

Vydané dňa 21. 03. 2008 (7141 prečítaní)

Záchranná zdravotná služba (ZZS) je určená na poskytovanie zdravotníckej a lekárskej pomoci mimo priestorov zdravotníckeho zariadenia (ambulancia, poliklinika, nemocnica). ZZS zasahuje pri náhle vzniknutých stavoch spojených s ohrozením života, ako napr. bezvedomie, zlyhávanie dýchania, srdca, pri väčších úrazoch alebo pri náhlom a prudkom zhoršení chronického ochorenia. Nie je náplňou ZZS poskytovať pomoc namiesto pohotovostnej služby tam, kde sa chorý človek kvôli pohodliu nechce vybrať z domu a je pre neho jednoduchšie zdramatizovať príznaky a počkať na príchod zdravotníkov k ochoreniu, ktoré trvá už niekoľko dní a nijakým spôsobom neohrozuje na živote (bolesti brucha a vracanie po diétnej chybe, bolesti hlavy pri vysokom tlaku, teplota s prechladnutím).


Ak už ale pomoc treba, je dôležité dodržať niekoľko zásad správneho volania na tiesňovú linku 155 / 112. Tak ako treba určité vedomosti k poskytnutiu prvej pomoci, treba tiež vedieť ako privolať špecializovanú pomoc, t.j. zdravotnícku záchrannú službu. Na dispečingu, čiže operačnom stredisku ZZS slúžia zdravotníci minimálne s maturitou zo zdravotníckej školy s bohatou praxou na oddeleniach intenzívnej starostlivosti alebo v záchrannej službe a vedia najťažšie choroby spoznať už podľa hlasu volajúceho.
Spoľahnite sa na ich úsudok a dôverujte im. Potrebujeme vedieť:
1. meno volajúceho a číslo telefónu
Aj keď sa číslo vášho telefónu zobrazí v dispečingu na obrazovke, je dobré vedieť kto volá. V prípade prerušenia vám môžu zavolať, podobne aj v prípade, že zvonček pri bráne nefunguje.
2. čo sa stalo, aké sú príznaky
Ešte pred zavolaním sa treba zamyslieť nad ťažkosťami: sú naozaj také, že sa nezmiernia za pár minút aj samé od seba ?, vyskytli sa tieto príznaky prvýkrát v živote ?, vyzerá postihnutý človek naozaj ako chorý ? Môžete si byť istí, že ak oznámite len skutočné príznaky, ktoré postihnutý pociťuje a zdravotníci na dispečingu budú mať pochybnosti o vašom ochorení, radšej budú postupovať ako pri závažnejšom stave, aby sa niečo nezanedbalo.
3. presná adresa pacienta, miesto nehody, orientačné body
Dôležité je nielen meno ulice, ale aj názov mesta a obce (v rámci každého kraja sú rovnaké názvy ulíc v rôznych mestách). Samozrejmosťou je číslo domu, poschodie, údaje o najbližšom výraznom orientačnom bode, pri dlhých uliciach najbližšia križovatka ciest. Niekedy sú v rámci vchodu dve schodištia a tak údaj vpravo, či vľavo tiež môže skrátiť netrpezlivé čakanie. Pri budovách ďalej od cesty pomôže ak bude niekto čakať na hlavnej komunikácii, pri hlavnom vchode a podobne. Ak je meno pacienta iné, ako menovka na domovom zvončeku a meno na dverách, nezabudnite to povedať. Ušetríte niekoľko minút pátrania. Ak operátor chce vedieť aj detaily, nemajte to za zlé. Za tridsať sekúnd "zdržania" pri upresňovaní adresy ušetrí posádke 5 minút hľadania a pacient dostane pomoc rýchlejšie. V menších obciach a pri rodinných domoch pomôže v noci rozsvietenie svetiel v oknách do ulice a pred vchodom.
4. počet, pohlavie a približný vek postihnutých, druh poranení
Tieto údaje sú dôležité hlavne vtedy, ak sa vyskytne, napr. pri autonehode niekoľko zranených a dispečing tak podľa predbežného odhadu situácie môže poslať naraz viac sanitných vozidiel Ambulancia. Podľa veku a pohlavia sa orientujeme pri ochoreniach, ktoré sa nevyskytujú od narodenia až do vysokého veku. Na základe veku a pohlavia sa posádka môže už cestou k vám pripraviť na najpravdepodobnejšiu alternatívu.
5. podrobnosti, špeciality
Dispečing vysiela posádku nielen na základe príznakov, ale orientuje sa aj podľa liekov, ktoré užíva postihnutý a podľa prekonaných chorôb liečených v nemocnici. Ale urgentnou situáciou môže byť aj postihnutý, ktorý má určité príznaky a zatiaľ žiadne lieky neužíva. Práca na zdravotníckom dispečingu je veľmi náročná a zodpovedná, vyžaduje rýchlu orientáciu vo veľmi krátkom čase. Vaše presné a pravdivé informácie pomôžu k správnemu rozhodnutiu. Zdravotníci, hasiči a polícia sú navzájom v neustálom spojení, takže ak nahlásite autonehodu s požiarom, automaticky sa na mieste stretnú všetky tri zložky na základe jedného telefonátu. Dôležité je nahlásiť druh nehody, alebo špeciálnej situácie, aby bola komplexná pomoc na mieste čo najskôr. Hlavne ak ide o neobvyklé situácie (osoby vo výškach, zvláštne autonehody, zaklinenie, zasypanie a podobne).
6. čakajte na otázky
Nikdy neviete, či všetky vaše informácie boli zrozumiteľné, či dispečing nepotrebuje niektorý údaj upresniť, overiť. Po zreferovaní neprerušte spojenie, ale počkajte na otázky operátora, prípadne na oznámenie, že pomoc je na ceste. Je možné, že vám budú chcieť dať radu čo robiť do príchodu záchrannej služby (telefonicky sa dá pomôcť aj pri laickej resuscitácii, zatiaľ čo druhý operátor vysiela posaádku). V žiadnom prípade to nie je zdržiavanie, pretože posádka môže byť na ceste už po oznámení adresy (ešte pred tým ako skončíte telefonát) a ostatné údaje sa dozvie cestou cez vysielačku.
Záverom
Zdravotníci na operačnom stredisku nie sú na to, aby Vám robili problémy. Nekričte do telefónu, znížite zrozumiteľnosť. Nechajte na skúsených profesionálov v dispečingu, aby rozhodli o tom, či potrebujete len poradiť s domácou liečbou, alebo vyslanie posádky. Skúste sa pozrieť na svoj dom z pohľadu človeka, ktorý tam nechodí denne: je na rohu názov ulice, nie je číslo domu zakryté stromom, máte čitateľné meno na vchodovom a dverovom zvončeku, neparkuje niekto pravidelne na jedinom príjazde ku vchodu domu, je okolie osvetlené? Hlavne v menších obciach a menej husto obývaných uliciach pomôže, ak niekto čaká a zamáva, odomkne vchodové dvere, privolá výťah. Pracovníci operačných stredísk a záchranných zdravotných služieb sú radi, keď môžu pomáhať, je to naše poslanie. Aj keď si to nie vždy a všetci volajúci uvedomujú, ale správne privolanie pomoci môže náš príchod ešte viac urýchliť.

(c) MUDr. Viliam Dobiáš, PhD., január 2009


Učebné texty sú odporúčané Ministerstvom zdravotníctva Slovenskej republiky pre výučbu v kurzoch prvej pomoci (14704-6/2008-OZdV z 19.12.2008)
Autor je:
- hlavný lekár, Life Star Emergency, spol. s r.o., záchranná služba, www.lse.sk
- vedúci Subkatedry urgentnej medicíny, Slovenská zdravotnícka univerzita, www.szu.sk
- súdny znalec, www.justice.gov.sk
- Viliam Dobiáš www.dobiasovci.sk
Užitočné odkazy:
Domáce úrazy - Časopis Zdravie

Najnovší článok:

Kam s deťmi, kam na výlet - v Trnave a okolí



Celý článok | Počet komentárov: 69 | Pridať komentár | Informační e-mailVytisknout článek

Prehľadné menu
O nás
Hlavná stránka
Zoznam rubrík
Download
Weblinks
Ankety
Prehľad článkov

Kontakt
Podporte



Custom Search

*****


SPRAVODAJSTVO:

Miesto pre anketu



Tento web bol vytvorený prostredníctvom redakčného systému phpRS.
Neručím a nezodpovedám za vložené príspevky a obsah diskusií, rovnako nezodpovedám za porušovanie autorských a ani iných práv
používateľmi tohoto webu. Každý používateľ si je zodpovedný za svoje vložené príspevky. Používať tento web spôsobom, ktorý je v rozpore
so všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, je zakázané.
Vstupom na stránku vyjadrujete súhlas s Podmienkami používania.
Názvy programových produktov, firiem a pod., použité na tejto stránke, môžu byť ochrannými známkami
alebo registrovanými ochrannými známkami príslušných vlastníkov.
Kopírovanie, obmieňanie, komerčné využívanie a šírenie ktorejkoľvek časti tejto stránky (vrátane fotografií a video záznamov) v akejkoľvek forme môže nasledovať
až po predchádzajúcom písomnom súhlase od prevádzkovateľa stránky.
Porušenie autorského práva sa stáva predmetom občianskoprávnej alebo trestno-právnej zodpovednosti.